Hur bokar jag en buss hos Bergkvarabuss?
Det är enkelt att boka buss hos oss! Fyll i vårt offertformulär här med era önskade resplaner. Vi kontaktar sedan er med en offert så snart vi kan. Offerten är givetvis inte bindande. Ni kan boka resan direkt i offertlänken och erhåller därefter en bokningsbekräftelse av oss. Det går självklart också bra att ringa direkt till vårt kundteam på 010-25 20 500 (öppet helgfria vardagar mellan kl 08-17).
Observera att en offert inte är en bokning! Du måste ha erhållit en bokningsbekräftelse för att en bokning skall vara genomförd.
Vad ingår när jag bokar buss hos Bergkvarabuss?
I busshyran ingår alltid buss och förare. Ni får också personlig service inför uppdraget av vårt professionella kundteam, som hjälper till att skräddarsy resan efter era önskemål.
Vi erbjuder också ett antal olika tilläggstjänster såsom WIFI, catering eller släp.
När får jag min offert?
Vi strävar alltid efter att ge våra kunder snabb och personlig service. Vår ambition är att ni ska erhålla en offert från oss senast en arbetsdag efter att ni har skickat in er förfrågan. Vid högsäsong (april-september) strävar vi efter att ni ska erhålla en offert inom två arbetsdagar. Ofta svarar vi dock mycket snabbare än så!
Jag har inte fått någon offert, varför?
Ibland är belastningen på vårt kundteam hög, men vi strävar alltid efter att ge snabb återkoppling till våra kunder. Om det har gått mer än en arbetsdag sedan du skickade in din förfrågan, maila till info@bergkvarabuss.se eller ring 010-252 05 00. Kontrollera gärna din skräppostlåda innan!
Hur vet jag att jag har bokat resan?
En offert är inte en bokning! För att boka resan måste du acceptera offerten. Det gör du enklast direkt i offertlänken, där alternativet ”Boka” finns. Bokningen är genomförd när du erhåller en bokningsbekräftelse från oss. Hänvisa fortsättningsvis till bokningsbekräftelsen om du har några frågor kring din resa eller ytterligare önskemål.
Hur långt innan avresan behöver jag boka min resa?
Boka gärna er resa i så god tid som möjligt. Det underlättar vår planering och ger er större chans att få era önskemål tillgodosedda. Senast två vardagar innan avfärd bör ni boka er resa för att säkerställa att vi kan utföra den på ett optimalt sätt. På grund av vår stora kapacitet och geografiska spridning kan vi ofta utföra uppdrag med kortare varsel än så också. Tveka inte att höra av er även om tiden är knapp!
Observera att det kan behövas längre framförhållning än två vardagar om ni önskar boka exempelvis en dubbeldäckare eller konferensbussen. Dessa busstyper har hög efterfrågan. Det kan också krävas längre framförhållning vid beställningar av stora volymer.
Vid utlandsresor och vid flerdagarsresor vill vi i möjligaste mån ha in bokningen fem arbetsdagar innan avresan.
Välkommen med din bokning!
Hur många får plats i bussen?
Vi har många olika busstorlekar, allt för att kunna tillämpa rätt buss till varje tillfälle! Antalet passagerarplatser i våra bussar varierar från 8 platser ända upp till 81 platser i vår största modell, dubbeldäckaren.
Vi garanterar alltid minst lika många sittplatser i bussen som det bokade passagerarantalet. Exakt vilken buss som tillsätts är däremot svårt att svara på, eftersom det beror på vår aktuella beläggningssituation vid tillfället. Av miljöhänsyn försöker vi alltid att i största möjliga mån tillsätta en lämplig buss som finns i närområdet.
Om ni har speciella önskemål om busstyp så ordnar vi såklart det i den mån vi kan. Kom ihåg att uppge det i er offertförfrågan! Läs mer om våra bussar och dess utrustning här.
Om ert bokade passagerarantal har förändrats är ni givetvis varmt välkomna att kontakta oss, så justerar vi er bokning.
Vad är skillnaden mellan en tur- och returresa och disponering?
Tur och retur innebär att bussen kör gruppen till och från destinationen. Däremellan har gruppen ingen tillgång till bussen. Att disponera en buss däremot, betyder att bussen finns tillgänglig till gruppens förfogande från resans start till slut (inom ramarna för lagstadgade kör- och vilotider). Ni kanske vill ha tillgång till bussen för kortare transfers i staden som ni ska besöka? Eller vill ni ha möjlighet att lämna bagage i bussen under ett besök? Välj då alternativet disponering!
Varför finns det inte någon moms på priset i min offert?
Går er tilltänkta resa utanför Sveriges gränser? Utlandsresor är nämligen momsbefriade!
Varför ska vi stå för chaufförens logi?
Vid lite längre resor skall kund i normalfallet alltid stå för förarens/förarnas logi. Det beror på att det blir det mest prisvärda alternativet för er som kund. Om vi istället skulle räkna på att bussen vände hem mellan körningarna, skulle vårt pris behöva bli väldigt mycket högre. Vi skulle då få höga kostnader i form av bränsle- och lönekostnader. Ert totalpris för resan skulle då alltså bli högre. Det brukar också kännas smidigt för kund att boka in föraren på samma hotell som de själva bor på.
Om ni absolut inte vill boka in föraren själva så kan vi naturligtvis göra det åt er.
Vi lägger då på den summan på er bokning. Observera att det då också tillkommer en administrationsavgift och brukar landa på ett högre pris än om ni själva skulle boka logi.
Kan jag få kontaktuppgifter till chauffören som ska köra min buss?
Vi skickar alltid ut förarens namn ungefär ett dygn innan er avresa. Detta mailas ut till er referens och ni hittar det i bokningslänken som finns i mailet. Behöver ni komma i kontakt med oss når ni vårt professionella Kundteam under vardagar 8-17 på telefonnummer 010-252 05 00. Utöver det kan ni vid nödsituationer nå oss dygnet runt på vårt journummer: 010-252 96 00.
Kan jag ändra tider eller destinationer i min bokning?
Naturligtvis! På Bergkvarabuss är vi mycket flexibla och måna om att skräddarsy er resa helt i enlighet med era önskemål. Vi tar emot tids- och destinationskorrigeringar utan extra kostnad fram till 12 timmar före körningens start. Därefter debiteras ändringarna med 200 kr under kontorstid, samt 400 kr övrig tid. Tids- och platsändringar kan dock komma att ändra priset på själva resan.
När kan jag senast avboka min resa?
Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresan för kortare transfers och dagsturer. För flerdagarsresor erbjuder vi kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden. Därefter sker en debitering. Läs mer om kostnader vid avbokning här
När och hur sker betalningen av resan?
Betalningen sker vanligtvis i efterskott mot faktura och betalningsvillkoret är 10 dagar netto. Detta gäller under förutsättning att inga andra överenskommelser föreligger. Förskottsbetalning kan förekomma.
Hur mycket last kan bussen ta?
Meddela oss gärna om ni kommer att ha med mycket packning eller om ni kommer inhandla mycket under resan, så anpassar vi busstypen efter det. I en treaxlad turistbuss (för 49 passagerare) kan ni ta med er ca 100 kg/person.
Det finns också möjlighet att hyra ett släp till bussen eller att använda en så kallad skidbox. Hör av er till oss så kommer vi tillsammans överens om vad som blir bäst för er!
Är det möjligt att spela upp ljud eller bild i bussen?
I många av våra bussar kan man spela upp ljud eller koppla in en dator. Bussarna har en AUX-ingång där man kan koppla in ljud, eller en VGA-ingång där man kan koppla in en dator. Meddela vid bokning om ni önskar detta så vi tillsätter en buss som har dessa möjligheter.
Varför behöver vi två chaufförer?
EU har gemensamma, lagstiftade, regler för kör- och vilotider. Detta regelverk styr hur länge en chaufför får köra innan en vila behövs. Därför kan det ibland behövas två chaufförer som turas om att köra. Vi efterföljer naturligtvis alltid dessa regler, eftersom det handlar om både våra förares och våra passagerares säkerhet.
Flera förare brukar främst behövas vid långa körningar, exempelvis utlandsresor. Ni meddelas givetvis om det behövs till er resa!
Vi har små barn på bussen, hur ska de vara bältade?
Bestämmelserna enligt Trafikförordningen, 4 kap, 10 a§ säger att barn som är äldre än tre år ska sitta bältade. För yngre barn än så finns inte krav på att de sitter bältade eller använder annan särskild skyddsanordning när de färdas med buss. Det är dock bättre att även de riktigt små barnen använder bälte (eller annan skyddsanordning), än att det inte används alls. Vi har inte möjlighet att tillhandahålla utrustning för spädbarn, men för något större barn finns bälteskuddar att låna. Observera att dessa endast finns i begränsat antal och tillhandahålls i den mån vi har möjlighet. Ange vid bokningstillfället om ni önskar låna bälteskuddar och i så fall hur många.
Kan jag preliminärboka min offert?
Vi hanterar tyvärr inte preliminärbokningar. Vi har däremot väldigt förmånliga avbokningsvillkor: Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresan för kortare transfers och dagsturer. För flerdagarsresor erbjuder vi kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden.
Ni kan också avvakta med att boka resan, eftersom offerten gäller fram till avresan. För dagsturer vill vi gärna ha in er bokning senast två vardagar innan avresan. Observera dock att ni har större möjligheter att få era önskemål tillgodosedda ju bättre framförhållning ni har. Vi reserverar oss för fullbokning av vissa specifika busstyper.
Hur länge är min offert giltig?
Offerten är giltig i 30 dagar. För dagsturer vill vi gärna ha in er bokning senast två vardagar innan avresan. Observera dock att ni har större möjligheter att få era önskemål tillgodosedda ju bättre framförhållning ni har. Vi reserverar oss för fullbokning av vissa specifika busstyper.
Får vi ta med oss mat och dryck på bussen?
Det är tillåtet att förtära mat och dryck på bussen. Bussen får dock självklart inte skräpas ned och skall lämnas i fint skick efter utfört uppdrag. Skräp och rester slängs i bussens soppåsar. Nedskräpning, fläckar och skadegörelse på bussen efterfaktureras.
Får vi förtära alkohol på bussen?
Det är tillåtet att förtära måttliga mängder medhavd alkohol på våra bussar. Detta skall dock självklart göras under ordnade former och samtliga på bussen behöver vara över 20 år. Säkerhetsbältena ska alltid användas vid färd och bussen ska vara ren och snygg efter utfört uppdrag. Nedskräpning, fläckar och skadegörelse på bussen efterfaktureras. Chauffören ansvarar för resan och har därför rätt att ta beslut om att avbryta alkoholförtäringen om så skulle behövas. Var vänlig och ange en ansvarig person på resan som kan hålla god ordning på bussen.
Får jag ta med mitt husdjur på bussen?
Husdjur är i regel inte tillåtna på bussen, främst av säkerhetsskäl. Lösa hundar i en buss kan exempelvis utgöra stor fara vid hård inbromsning. Dessutom används våra bussar i många olika sammanhang och det finns därför allergier att ta hänsyn till. Undantag kan göras när hundar i tjänst behöver medfölja, exempelvis ledarhundar.
Om husdjur skall följa med på bussen så behöver de placeras i bur och vi behöver anpassa busstypen för att på ett säkert sätt kunna spänna fast burarna i bussen. Kontakta vårt kundteam så hjälper de er!
Finns det WIFI på bussarna?
WIFI finns inte på alla bussar som standardutrustning, men går att beställa för en mindre summa. Ange i din offert- eller bokningsförfrågan att ni önskar WIFI, så hjälper vi er med det!
Jag har glömt något på bussen, vart vänder jag mig?
Om det gäller kvarglömt på en bokad buss (beställningstrafik) kan ni kontakta oss på respektive kontor. Se kontaktuppgifter till våra olika kontor här.
Om ni har glömt något på en linjebuss hänvisar vi till respektive trafikhuvudman. Klicka här för att läsa mer om kollektivtrafik och för att få kontaktuppgifter.